Beelen.nl sluit nieuwe raamovereenkomst met NS voor ontmanteling treinstellen

Beelen.nl sluit nieuwe raamovereenkomst met NS voor ontmanteling treinstellen

Beelen.nl heeft een nieuwe raamovereenkomst met NS gesloten voor de ontmanteling van een groot aantal treinen. Onze inschrijving op de Europese Aanbesteding die hiervoor was georganiseerd is op alle onderdelen als uitmuntend beoordeeld en de NS heeft daarom ook aangegeven onder de indruk te zijn van onze indiening. Er is daarbij gekeken naar ons plan van aanpak, het risicodossier en ons MVO plan.

Naast Beelen.nl zijn nog 2 partijen geselecteerd voor de nieuwe sloopopdrachten.  

De afgelopen jaren deed Beelen.nl veel ervaring op. In totaal werden al meer dan 500 ‘bakken’ (locomotieven, treinstellen en wagons) ontmanteld op de speciaal daarvoor ingerichte locatie in Amsterdam.

  • De 1e fase in 2010 werd gestart met 154 bakken materieel plan-V (2 bakken per treinstel), ook wel mat’64 en in de volksmond “apenkoppen” genoemd, en plan-T (4 bakken per treinstel);
  • In 2011 kwamen 5 stuks dubbeldekkers naar Beelen.nl voor de sloop en 9 stuks stuurstandrijtuigen (voor geduwde treinen);
  • De 2e fase in 2014 omvatte de ontmanteling van 136 bakken plan-V en een proeflok van de serie 1800;
  • In 2015 kwamen er wederom bakken plan-V en T (36 stuks) binnen. Ook werden toen locomotieven van de serie 1800 (17 stuks) binnengebracht;
  • In 2017 werd weer een serie van 98 bakken plan-T en V geleverd. Tussendoor kwamen ook enkele bakken van andere trein typen. Voorbeelden hiervan zijn een oud restaurantrijtuig van een vakantietrein, diverse bakken van het type “Koploper” en intercitymaterieel (ICM);
  • In 2019 heeft Beelen.nl 41 stuks locomotieven van de serie 1700 ontmanteld (uiterlijk gelijk aan bovenstaande serie 1800) en 15 bakken van voormalige dieseltreinen plan-U. Deze treinen hadden de bijnaam “rode duivels”;
  • Begin dit jaar heeft Beelen.nl de circulaire ontmanteling van nog 14 dubbeldeksrijtuigen van NS Reizigers uitgevoerd.

Treinen worden pas ontmanteld als goed onderzocht is of deze nog verkoopbaar zijn als geheel. Dat bleek bij de bovengenoemde treinen niet meer mogelijk. Nadat is besloten dat de treinen moeten worden ontmanteld, worden onderdelen ‘geplukt’ voor hergebruik in andere treinen. Ook andere materialen geschikt voor hergebruik worden gedemonteerd.

Voorafgaand aan de ontmanteling wordt een uitgebreide inventarisatie gedaan op onder andere asbest en Chroom6, zodat we bij de sloop rekening kunnen houden met deze materialen. Hierbij worden zoveel mogelijk materialen gerecycled, zodat tussen de 96 en 98 procent van de oude ‘bakken’ een nuttige toepassing vindt.

Transport van het sloopmaterieel naar de werklocatie vindt vaak plaats over de weg, en dat levert dan weer spectaculaire beelden op!

Terug naar het overzicht